Thursday 14 January 2016

Anak... Tanggungjawab kita....

Assalamualaikum dan selamat pg... Tajuk post kali ni berat sikit memandangkan ni la antara masalah paling merunsingkan. Tanggungjawab anak... Saban hari kita byk nmpk ibu bapa terabai di rumah2 kebajikan, malahan ada saya dgr dari sahabat2 saya yg kerja di hospital mengatakan hospital da jd tempat ditinggalkan org tua. Sebagai seorg anak dan seorg lelaki, saya sedih melihat keadaan ini. Sering saya mengingatkan diri dan adik beradik saya ttg tanggungjawab kita sebagai anak dan anak lelaki. 
Dari gambar di atas secara ringkas menerangkan sedikit sebanyak tanggungjawab kita sebagai ank baik lelaki dan perempuan tp pada post kali ni saya tekan kan yg LELAKI. Ingat la, kalau x de mak ayah kita pun x wujud dalam dunia ni. X perlu jauh saya lihat, dalam kerabat sendiri pun leka akan tanggungjawab dia. Bukan nak buat aib tapi an eye opener for myself. Why saya tekankan anak lelaki bukan anak sahaja sebab kesedaran anak lelaki ni yg kian merudum. Sikap lepas tangan anak lelaki terutama selepas kahwin sangat x patut. Bahkan ada yg terus alpa dengan tanggungjawab dia dengan mak ayah dia lepas kahwin. Mereka lupa bahawa semua yg kita capai sebagai seorg anak merpukan berkat doa ibu ayah yg x putus2 mendoakan kita. Anak lelaki was the protector of the family. You are the second man of the house after your father. Ingat, lelaki dipertanggungjawabkan 4 org perempuan which is IBU, saudara perempuan, isteri dan anak perempuan mana kalau perempuan ditanggung ole. 4 org lelaki which is Ayah, saudara lelaki, suami dan anak lelaki. Dari situ je kita da  nampak  berapa besar tanggungjawab kita sebagai lelaki and first is mother. Maaf kalau ada x berkenan dgn post kali ni. Just i am sick with these kind of people. Akhir kata, ingatla wahai sahabat2 saya yg lelaki, sejauh mana cinta terhadap wanita, seorg wanita sahaja yg x patut berubah langsung cinta kita iaitu pada ibu kita, syurga kita di bawah tapak ibu kita sebab dia yg bertarung nyawa nak lahirkan kita, penat membesarkan kita bersama ayah kita. Hargai masa kita dengan mereka, jgn sampai bila masa mereka tiada, sesalan yang menghantui kita. Wallahualam. -Assalamualaikum.. 

No comments:

Post a Comment