Tuesday 6 March 2012

Food For Thought.... Hurm..

Assalamualaikum.... As time goes by, kita sering terlupa byk yang kita pernah buat, dan kita pernah terpikir nak buat.. Saban hari, berita buang bayi, remaja hamil luar nikah makin byk bahkan da mcm trend. sedih bila tgk, yang byknye anak bangsa sendiri dan seagama dengan kita. Bukan itu je, kalau sesetengah tu muka dak2 baik.. x mcm yang sanggup buat cm ni kat diri sendiri dan family. nak x nak, itulah hakikatnya, keadaan sedemikian sebenarnya x semudah yang kita sangka berlaku. Semuanya bermula dengan cinta. Cinta itu  sesuatu yang suci, dan bg saya sendiri, itulah fitrah yang Allah SWT kurniakan kat kita, khalifah-Nya yang Dia letak untuk mendiami dunia ni. Malahan, Cinta ini telah dikotori dengan nafsu berahi manusia. It is a fact that women are very emotional and most vulnerable in that state. I also know that most of them will be denying what i just said but that is the truth. Dalam hal percintaan, bukan senang untuk si dara untuk tidak memikirkan ttgnya lagi2 bila si teruna yang dia minati itu memberi respons ttg dia. If lelaki yang dia cintai itu ckp, 'Saya Cintakan awak', saya gerenti, si dara akan tersenyum sepanjang hari. Namun, perasaan itu bg sesetengah lelaki hanya la mainan untuk menawan hati targetnya.. Dan mula la segala pujuk rayu si teruna dengan ayat dan janji manis yang diucapkan kepada si dara dan atas nama sayang dan cinta, segalanya diberikan. Dan perkara x diingini terjadi, hamil dan kes buang anak mula berleluasa. Dengan keadaan ini, mereka hanya menangkap si dara dan kita sebagai masyarakat mencemuh, mencerca, menghina, dan apa2 la yang sama waktu dengan perkataan td si dara dengan keluarganya.

Yang jadi persoalan saya, adakah kita sebagai masyarakat bertindak sedemikian tanpa tau cerita di sebalik tabir, kejadian yang telah terjadi, apa yang menyebabkan keadaan sedemikian menjadi isu? itu silap kita. yes dia salah, sbb bunuh anak luar nikah dia, yes salah dia sbb dia x jaga diri, yes family dia salah sbb x jaga anak dia betul2, tp penah x kita pk, mana peranan kita yang berada diluar yang sering dengan sikap yang kononya x nak jaga tepi kain org tp kalau artis, kecoh 1 dunia.. Sepatutnya, semua yang berlaku adalah pengajaran untuk kita, supaya dapat menghindari diri kita, keluarga kita dan keturunan kita akan datang dari dapat yang sama. Selain itu, hukuman ini x adil untuk sebelah pihak sahaja, bg saya lelaki salah dan perempuan pun salah, jd biarla dua2 kena.. because i believe what goes around, comes around.

hanya pendapat saya ttg hal buang bayi ini dan hukuman yang x seadil dari yang patut kena. serta menerangkan sedikit ttg hal ini.. hek3. maaf kalau agak pelik. :D

No comments:

Post a Comment